Kia lanserar nu sin nya elektriska SUV EV5 i Australien med ett omfattande modellprogram som erbjuder flera drivlinealternativ och utrustningsnivåer. Den nya elbilen kommer med både fram- och fyrhjulsdrift samt två olika batteristorlekar för att möta olika kunders behov.
Modellprogrammet består av tre distinkt olika versioner:
Drivlinan i instegsversionen Air levererar 160 kW effekt och ett vridmoment på 310 Nm genom en elmotor på framaxeln. De fyrhjulsdrivna versionerna Earth och GT-Line är utrustade med dubbla elmotorer som tillsammans ger en systemeffekt på 230 kW och 480 Nm vridmoment. Detta ger betydligt bättre prestanda och väggrepp jämfört med framhjulsdrivna versionen.
Alla versioner är utrustade med modern teknologi som inkluderar dubbla 12,3-tums displayer sammankopplade med ett 5-tums informationssegment. Systemet har stöd för både Apple CarPlay och Android Auto, samt Kia Connect-tjänster med möjlighet till trådlösa uppdateringar. Särskilt imponerande är laddningsteknologin som stödjer upp till 141 kW DC-snabbladdning, vilket möjliggör laddning från 10 till 80 procent på mindre än 40 minuter.
Den nya EV5 representerar ett viktigt steg i Kias elektrifieringsstrategi och erbjuder en kombination av modern design, praktisk funktionalitet och avancerad teknologi. Med sin positionering som en mellanstor elektrisk SUV fyller den ett viktigt segment i Kias växande portfölj av elbilar.
Läs mer om lanseringen av Kia EV5 på AEVAKia EV5 erbjuder två olika batterialternativ som ger imponerande räckvidd för olika användarbehov. Instegsversionen Air kommer med ett standardbatteri på 64,2 kWh, medan övriga versioner kan utrustas med ett långdistansbatteri på 88,1 kWh.
Med det större batteripaketet når Air-versionen en WLTP-räckvidd på upp till 555 kilometer, vilket är klassledande i segmentet. Earth-versionen med fyrhjulsdrift och det större batteriet klarar 500 kilometer, medan GT-Line har en räckvidd på 470 kilometer enligt WLTP-standard.
För att maximera batteriets prestanda och räckvidd har Kia implementerat flera tekniska lösningar:
Batterierna är av typen litium-järnfosfat (LFP), vilket ger både bra prestanda och hållbarhet över tid. De fyrhjulsdrivna versionerna är utrustade för 11 kW AC-laddning, medan framhjulsdrivna versioner har stöd för minst 6,6 kW AC-laddning hemma.
Den verkliga räckvidden kan variera beroende på körförhållanden och körstil, med en energiförbrukning på omkring 23-25 kWh per 100 kilometer under normala förhållanden. Detta gör EV5 till ett praktiskt alternativ för både vardagspendling och längre resor.
Läs mer om EV5:s prestanda och räckviddKia har lanserat EV5 i Australien med tre distinkt olika utrustningsnivåer som riktar sig till olika kundsegment. Prissättningen är strategiskt utformad för att konkurrera direkt med andra elbilar i samma segment, särskilt Tesla Model Y.
Instegsversionen Air erbjuds från $56,770 och kommer med en imponerande grundutrustning som inkluderar:
Earth-versionen, som är prissatt till $68,990, adderar fyrhjulsdrift och flera premiumfunktioner:
Toppmodellen GT-Line, som kostar $75,990, erbjuder den mest omfattande utrustningsnivån med exklusiva funktioner som:
Samtliga versioner erbjuder avancerade säkerhetsfunktioner som Highway Driving Assist 2 och mittkrockkudde. Prissättningen gör EV5 till ett attraktivt alternativ i den australiensiska elbilsmarknaden, där instegsversionen Air är cirka $4,430 billigare än Tesla Model Y.
Läs mer om EV5:s konkurrenskraft mot Tesla Model YKia har genomfört ett omfattande testprogram i Australien för att säkerställa att EV5 är optimalt anpassad för landets unika vägförhållanden. Fokus har legat på att finjustera bilens köregenskaper och komfort för den australienska marknaden.
Testprogrammet har inkluderat flera viktiga områden:
En viktig innovation i EV5:s väghållning är de frekvensvarierande stötdämparna, som kontinuerligt anpassar dämpningen baserat på vägens beskaffenhet. Detta system har visat sig särskilt effektivt på Australiens varierande vägunderlag, från jämn motorväg till grusvägar.
Under testperioden identifierade och åtgärdade Kia flera områden som krävde specifika anpassningar för den australiska marknaden. Detta inkluderade justeringar av hjulbalansering och mjukvaruuppdateringar för optimal prestanda under lokala förhållanden. Särskilt fokus lades på att uppnå en bekväm körupplevelse istället för en mer sportigt inriktad karaktär.
Testprogrammet omfattade även kompatibilitetstester med Australiens laddningsinfrastruktur, särskilt i områden som Greater Sydney och ACT. Detta säkerställer att EV5:s laddningssystem fungerar optimalt med det befintliga nätet av laddstationer.
Läs mer om testresultaten från The DrivenKia EV5 har positionerat sig strategiskt i den australiensiska elbilsmarknaden med en konkurrenskraftig prissättning som direkt utmanar etablerade aktörer. Med ett startpris på $56,770 för Air-versionen ligger den cirka $4,430 under ingångspriset för Tesla Model Y, som är en av de mest populära elbilarna i segmentet.
Kia Australia har satt ambitiösa försäljningsmål för EV5, med en förväntad månadsvolym på omkring 400 enheter. Detta skulle innebära mer än en fördubbling jämfört med försäljningen av företagets nuvarande elbilsmodell EV6.
En viktig konkurrensfördel för EV5 är användningen av litium-järnfosfat (LFP) batteriteknik och tillverkning i Kina, vilket har möjliggjort den konkurrenskraftiga prissättningen. Detta har resulterat i att EV5 kan erbjudas till ett pris som är cirka $20,000 lägre än motsvarande varianter av Kia EV6.
I premiumsegmentet positionerar sig GT-Line-versionen med ett pris på $75,990, vilket inkluderar avancerade funktioner som augmented reality head-up display och Remote Smart Park Assist 2. Detta gör den till ett attraktivt alternativ för köpare som söker en välutrustad elektrisk SUV utan att behöva betala premiumpriser.
Läs mer om hur EV5 står sig mot Tesla Model YKia EV5 börjar från $56,770 för Air-versionen med standardräckvidd och går upp till $75,990 för den fullutrustade GT-Line AWD-versionen.
Räckvidden varierar mellan 400-555 km (WLTP) beroende på version. Långdistansversionen med framhjulsdrift erbjuder längst räckvidd på 555 km.
Alla versioner kan snabbladdas med upp till 141 kW DC-effekt, vilket möjliggör laddning från 10% till 80% på mindre än 40 minuter.
Kia EV5 erbjuds i tre utrustningsnivåer: Air (instegsmodell), Earth (mellannivå), och GT-Line (toppmodell). Varje nivå har olika drivlinor och batterialternativ tillgängliga.