Kryptoapp: Räddningen för restauranger?

Kryptoapp: Räddningen för restauranger?

Kan en kryptoapp vara räddningen för restaurangbranschen?

I spåren av pandemin har restaurangbranschen kämpat för att locka tillbaka gäster. Enligt The Atlantic stängde omkring 4500 fler oberoende restauranger än vad som öppnade förra året. Stigande kostnader, krympande marginaler och konsumenternas ökande preferens för snabbmat och hemleverans har satt press på branschen. Men nu finns det hopp i form av en ny app som kombinerar lojalitetsprogram med kryptovaluta.

Blackbird - en innovativ lösning för restauranger

Ben Leventhal, medgrundare av Eater och Resy, har lanserat en ny plattform kallad Blackbird som syftar till att vända denna negativa trend. Appen är unik i sitt slag då den använder kryptovaluta som en central del av sitt lojalitetsprogram. När användare checkar in på en restaurang via appen tjänar de en kryptovaluta kallad $FLY. Tanken är att restauranger så småningom ska acceptera $FLY som betalningsmedel, vilket skulle skapa en nätverkseffekt där en växande summa pengar cirkulerar mellan restauranger och gäster.

Nyligen lanserade Blackbird även ett betalningssystem kallat Blackbird Pay. Detta system gör det möjligt för gäster att betala för sin måltid direkt i appen, när som helst under besöket, antingen med kreditkort eller kryptovaluta. Leventhal menar att detta system är "magiskt för konsumenterna" jämfört med äldre lösningar.

Kryptoentusiaster hyllar, restauranger mer avvaktande

Inom kryptovärlden har Blackbird lyfts fram som ett lovande exempel på hur kryptovalutor kan integreras i vardagslivet. Appen har dock mötts av viss skepsis från restaurangsidan. Många restaurangägare är intresserade av appens möjligheter att spåra stamgäster och erbjuda personliga förmåner, men tvekar inför att acceptera $FLY som betalningsmedel.

Roni Mazumdar, som driver fem restauranger i New York, är positiv till Blackbirds check-in-funktion: "När man förstår vilken lojalitet en gäst har, baserat på att de kommer in och snabbt scannar, är det för mig den coolaste funktionen någonsin." Mazumdar har dock ännu inte aktiverat möjligheten att betala med $FLY på sina restauranger.

Billy Van Dolsen, ägare av restaurangen Sereneco i Brooklyn, överväger att låta kunder köpa merchandise med intjänade $FLY-poäng, men är tveksam till att låta dem betala för måltider. "Som operatör är det inte något jag skulle vara upphetsad över. Om de är stamgäster på ett annat ställe och detta är deras första besök här, och de bara använder sina poäng här... De är lojala mot Blackbird-nätverket, men det hjälper inte nödvändigtvis min verksamhet", säger han.

Utmaningar och möjligheter

Blackbirds framgång hänger på att både restauranger och gäster anammar konceptet. För närvarande finns appen tillgänglig på över 150 restauranger, främst i New York. Företaget har nyligen säkrat 24 miljoner dollar i finansiering, lett av riskkapitalbolaget a16z.

En av de största utmaningarna är att övertyga restauranger om fördelarna med att acceptera $FLY som betalningsmedel. Leventhal erkänner att detta är en känslig fråga: "Jag har byggt min karriär på tron att varje enskild restaurang vet vad som är bäst för sig själv. Om du är en oberoende restaurang och vill gå din egen väg, gud välsigne dig. Men vi tror inte att det är rätt svar - små, oberoende restauranger som beter sig som öar löper i slutändan extremt hög risk att stänga eftersom de inte utnyttjar nätverket som finns omkring dem."

För att locka restauranger erbjuder Blackbird Pay lägre transaktionsavgifter än traditionella kreditkortsbolag. Medan typiska kreditkortsavgifter kan vara upp till 3,75%, tar Blackbird en fast avgift på 2% för restauranger som använder Blackbird Pay-nätverket. Detta innebär dock att Blackbird tar en förlust varje gång de måste behandla en transaktion med ett premiumkreditkort.

Blackbirds ambivalenta förhållande till krypto

Blackbird befinner sig i en intressant position där de balanserar mellan kryptovärlden och den traditionella restaurangbranschen. Leventhal tror att krypto- och blockkedjeteknik kan erbjuda en unik lösning för att knyta samman restauranger och gäster. Kryptoentusiaster vill använda kryptovaluta med Blackbird som en slags legitimering av fortsatta investeringar i branschen. Men de flesta restauranger vill inte hantera krypto alls, och många potentiella gäster har en inneboende misstro mot kryptoprojekt.

Jay Yu, en 22-årig Stanford-student som använt Blackbird flitigt under sin praktik i New York, representerar den kryptoentusiastiska sidan. Han har checkat in på Blackbird-restauranger över 20 gånger och samlat på sig över 17 000 $FLY (motsvarande cirka 170 dollar). Men Yu har ännu inte hittat en restaurang som accepterar $FLY som betalning. "Restaurangerna själva verkar vara lite förvirrade över vad dessa $FLY-poäng faktiskt är och representerar", säger han.

Leventhal är medveten om utmaningarna och betonar att Blackbirds främsta mål är att skapa en fantastisk användarupplevelse: "Det finns definitivt tidiga kryptoanvändare som är här för kryptodelen. Men de representerar inte kundbasen i stor skala för Blackbird. Vårt jobb är att bygga något magiskt ur ett konsumenttekniskt perspektiv. Där vi kan använda blockkedjan för att skapa den magin kommer vi att göra det. Men vi kommer aldrig att tvinga krypto på konsumenten."

Framtidsutsikter

Blackbirds ambition är att bli en allt-i-ett-lösning för restaurangbranschen: en app för att upptäcka restauranger, ett betalningssystem och ett lojalitetsprogram. Att uppnå detta kräver att man vinner över de många restauranger och gäster som inte vill ha något med krypto att göra. Om restauranger inte väljer att acceptera $FLY kan Blackbirds värde för restaurangekosystemet bli begränsat.

Trots utmaningarna ser många i branschen potential i Blackbirds vision. Van Dolsen uttrycker förtroende för Leventhal baserat på hans tidigare meriter: "När Ben byggde Resy var det en skräddarsydd restaurangfokuserad produkt som var bättre för oss, till ett lägre pris. Jag tror de försöker göra något liknande här: Det finns en möjlighet att bygga ett nätverk, förstå vilka ens stamgäster är och koppla samman mer direkt."

Tiden får utvisa om Blackbird kan bli den ambitiösa allt-i-ett-lösning som Leventhal föreställer sig. För restaurangbranschen, som fortsätter att kämpa i efterdyningarna av pandemin, kan innovativa lösningar som Blackbird vara en välkommen möjlighet att återuppbygga kundlojalitet och förbättra lönsamheten. Samtidigt återstår det att se om kryptovalutor verkligen är nyckeln till denna förnyelse, eller om mer traditionella lojalitetsprogram och tekniska lösningar kommer att visa sig mer hållbara på lång sikt.

Läs även: Sto: Eric-B: Ericssons kamp i 5G-racet

Läs även: Sto: Eric-B: Ericssons kamp i 5G-racet