Aug 25
Perplexity AI lanserar annonser i Q4

Perplexity AI lanserar annonsering i fjärde kvartalet när AI-assisterad sökning växer i popularitet

AI-startupföretaget Perplexity AI, som specialiserar sig på AI-assisterad sökning, planerar att börja visa annonser i sin sökapp under fjärde kvartalet i år. Detta kommer efter månader av kontroverser kring anklagelser om plagiering.

Enligt en säljpresentation som CNBC har tagit del av marknadsför Perplexity sin räckvidd och antal appnedladdningar till potentiella annonsörer. Företaget hävdar att appen har laddats ner över två miljoner gånger och besvarar mer än 230 miljoner sökfrågor per månad. Antalet sökfrågor i USA har ökat åtta gånger det senaste året.

I april tog Perplexity in ny finansiering som värderade företaget till över 1 miljard dollar, vilket är en fördubbling jämfört med tre månader tidigare. Men appens ökande popularitet har också lett till frågor kring hur företaget använder innehåll från andra källor.

Anklagelser om plagiering

I juni rapporterade Forbes att de hittat en plagierad version av en av sina artiklar på Perplexity, utan tydlig hänvisning till Forbes förutom en liten logotyp längst ner på sidan. Några veckor senare sa även Wired att de funnit bevis för att Perplexity plagierat deras artiklar.

Perplexity har meddelat CNBC att de efter anklagelserna gjort ändringar i hur de citerar källor och uppdaterat systemet för att bättre citera källor direkt i de genererade svaren.

Nytt intäktsdelningsprogram med publicister

För att bemöta kritiken lanserade Perplexity förra månaden ett intäktsdelningsprogram som ger publicister möjlighet att tjäna pengar när deras innehåll används i sökresultaten. När en användare ställer en fråga och Perplexity genererar annonsintäkter genom att citera en artikel i svaret, kommer en procentandel av intäkterna att delas med publicisten.

Flera stora medieföretag som Fortune, Time och Der Spiegel har anslutit sig till programmet. Målet är att ha 30 publicister anslutna innan årets slut.

Annonseringsmodell och målgrupp

Perplexitys annonsmodell kommer att baseras på CPM (kostnad per tusen visningar). Enligt en källa med insyn i planerna kommer CPM-priserna att ligga på över 50 dollar, vilket är betydligt högre än genomsnittet för display-annonser.

I sin säljpresentation framhåller Perplexity att över 80% av användarna har en universitetsexamen och att 30% har en ledande befattning. 65% uppges arbeta i välbetalda tjänstemannayrken som läkare, jurister och mjukvaruingenjörer.

Ökande konkurrens inom AI-assisterad sökning

AI-assisterad sökning ses av många investerare som ett potentiellt hot mot Googles dominerande position på sökmarknaden. OpenAI lanserade nyligen SearchGPT, en egen sökmotor. Google har svarat genom att introducera "AI-översikter" i sina sökresultat.

Med lanseringen av annonser tar Perplexity ett viktigt steg för att monetärisera sin tjänst och positionera sig i den snabbt växande marknaden för AI-assisterad sökning. Det återstår att se hur användarna och annonsörerna kommer att ta emot den nya annonseringen och hur det påverkar Perplexitys tillväxt framöver.

No items found.