Samsung Electronics mobilchef TM Roh har nyligen diskuterat företagets AI-strategi och gett ledtrådar om framtida produkter i en intervju med CNBC. Den sydkoreanska teknikjätten hoppas att deras nya AI-funktioner ska motivera användare att uppgradera till de senaste smarttelefonerna.
Samsung lanserade nyligen sina nya vikbara telefoner Z Fold6 och Z Flip6, samt sin första smarta ring Galaxy Ring. Företaget lägger stort fokus på sin nya uppsättning AI-funktioner som kallas Galaxy AI.
TM Roh förklarade: "Vi förstärker och tillför fler AI-funktioner till våra produkter. När konsumenter använder fler AI-funktioner kan de faktiskt känna bekvämligheten och fördelarna de ger." Han tillade: "Jag tror starkt att Galaxy AI och mobil AI är starka motivationer och drivkrafter för köp av nya produkter."
Några av de AI-drivna funktionerna inkluderar:
Samsung hoppas att dessa AI-funktioner ska locka konsumenter att uppgradera sina telefoner, i en tid då många behåller sina enheter längre. Företaget har lanserat en omfattande marknadsföringskampanj kring Galaxy AI för att öka medvetenheten om de nya funktionerna.
Trots Samsungs optimism kring AI, är många analytiker tveksamma till om dessa tidiga AI-appar ensamma kommer att driva försäljningen av nya telefoner. Roh erkänner att tekniken sannolikt kommer att utvecklas över tid:
"När du tänker på när de första smarttelefonerna och internet kom var det bara en handfull människor som använde dem. Men allteftersom de utvecklades och blev mer avancerade blev de mer utbredda i vardagslivet. Och jag tror att detsamma gäller för mobil AI också."
Samsung utforskar olika sätt att monetärisera sina AI-tjänster. Till skillnad från Apple, som tjänar miljarder på mjukvara och tjänster, har Samsung historiskt sett främst förlitat sig på intäkter från hårdvaruförsäljning.
Roh antydde att prenumerationer kan vara ett alternativ för AI-tjänsterna, men betonade att företaget fortfarande utvärderar olika möjligheter: "Prenumeration kan vara ett alternativ, och det kan innebära att AI-funktionerna förblir en kärnteknik för att locka fler konsumenter att köpa hårdvaran. Men oavsett riktning kommer vi att fatta ett klokt beslut för konsumenternas skull och samtidigt för Samsung Mobiles verksamhet."
Samsung var en av pionjärerna inom vikbara telefoner och lanserade sin första sådan enhet 2019. Roh antydde att företaget kan lansera fler produkter med vikbar skärm i framtiden:
"När hårdvarans fullständighet och mjukvarans och innehållets integritet, ekosystemet, når full mognad, kommer vi att tvingas introducera mycket tillfredsställande och nästan perfekta vikbara nya formfaktorer i nya produktkategorier."
Han gav inga specifika detaljer om vilka dessa nya produktkategorier kan vara.
Samsung arbetar också på en så kallad mixed reality-enhet i samarbete med Google och Qualcomm. Roh bekräftade att företaget kommer att tillkännage en ny "mixed reality-plattform" inom året, sannolikt en mjukvarulösning.
Samsung satsar stort på AI för att driva uppgraderingar av sina senaste smarttelefoner, särskilt de vikbara modellerna. Företaget ser AI som en viktig differentiator och motivator för konsumenter att köpa nya enheter. Samtidigt utforskar Samsung olika strategier för att monetärisera sina AI-tjänster och planerar att lansera fler innovativa produkter inom vikbara enheter och mixed reality framöver.
Med tanke på den hårda konkurrensen på smarttelefonmarknaden blir det intressant att se om Samsungs AI-satsning kan ge de resultat företaget hoppas på. Framtiden får utvisa om Galaxy AI verkligen kan bli den "starka motivation och drivkraft för köp av nya produkter" som TM Roh förutspår.