AB Volvos rapport för tredje kvartalet 2024 visar en betydande nedgång i flera nyckeltal. Nettoförsäljningen uppgick till 116,978 miljoner kronor, vilket motsvarar en minskning med 12 procent jämfört med samma period föregående år. När man justerar för valutaeffekter hamnar nedgången på 7 procent.
Det justerade rörelseresultatet för kvartalet landade på 14,074 miljoner kronor, en markant minskning från föregående års 19,258 miljoner kronor. Rörelsemarginalen sjönk till 12,0 procent, jämfört med 14,4 procent under samma period 2023. Detta resulterade i att vinst per aktie minskade till 4,93 kronor, från tidigare 6,93 kronor.
Enligt Volvos officiella kvartalsrapport påverkades resultatet negativt av flera faktorer:
Det operativa kassaflödet i den industriella verksamheten visade också en tydlig nedgång och landade på 3,069 miljoner kronor, jämfört med 5,609 miljoner kronor under samma period föregående år. Detta reflekterar de utmaningar som bolaget står inför med normaliserad efterfrågan på de flesta marknader och minskad aktivitet inom frakt- och konstruktionssektorn.
Trots den negativa utvecklingen har vissa analytiker pekat på att Volvo fortfarande visar motståndskraft genom att upprätthålla en tvåsiffrig vinstmarginal i en utmanande marknadssituation.
Volvos aktie möttes av stark negativ reaktion på Stockholmsbörsen efter publiceringen av tredje kvartalets resultat. Aktien föll initialt med hela 5,9 procent i börsöppningen, vilket speglar marknadens oro över det svagare resultatet och den minskade lönsamheten.
Trots den negativa marknadsutvecklingen behåller flera tunga analytiker sin positiva syn på Volvo. Svenska Handelsbanken (SHB) har efter rapporten bekräftat sin köprekommendation, även om de justerat ned sina estimat för bolaget. Nordea delar denna optimistiska syn och bedömer att Volvo kan bibehålla en historiskt stark lönsamhet trots den svagare marknaden.
Volvoaktien har uppvisat blandad utveckling under den senaste perioden. Sedan årets början har aktien stigit med 3,52 procent, men utvecklingen har varit volatil. Den senaste tremånadersperioden visar en nedgång på 5,38 procent, medan aktien under den senaste månaden återhämtat sig något med en uppgång på 3,28 procent.
Det försämrade resultatet kan enligt Volvos egen rapport härledas till flera faktorer, där normaliserad efterfrågan på de flesta marknader och minskad aktivitet inom frakt- och konstruktionssektorn står ut som huvudorsaker. Detta har påverkat investerarnas förtroende och därmed aktiekursen negativt.
Nordeas senaste analys pekar på en tydlig nedgång i totalmarknaden för tunga lastbilar i Europa under 2025. Trots detta bedömer banken att AB Volvo har förutsättningar att behålla en historiskt stark lönsamhet även i en svagare marknad, enligt Volvos egen kvartalsrapport.
Under tredje kvartalet 2024 har efterfrågan fortsatt att normaliseras på majoriteten av Volvos marknader. Detta återspeglas tydligt i siffrorna där:
Svenska Handelsbankens analytiker har, trots det svagare kvartalsresultatet, valt att behålla sin köprekommendation för Volvoaktien. Detta baseras på bedömningen att bolaget har kapacitet att hantera den pågående marknadsnormaliseringen genom effektiv kostnadskontroll och stark operationell förmåga.
Det operativa kassaflödet från industriverksamheten, som uppgick till 3,069 miljoner kronor under kvartalet, indikerar enligt Dagens Industris rapportering att företaget fortfarande genererar betydande likvida medel trots de utmanande marknadsförhållandena. Detta ger bolaget handlingsutrymme att fortsätta investera i strategiskt viktiga områden samtidigt som man hanterar den pågående marknadsnormaliseringen.
En jämförelse mellan AB Volvo och dess huvudkonkurrenter visar att hela lastbilssektorn står inför liknande utmaningar under 2024. Enligt Dagens Industris rapportering har flera av de stora aktörerna tvingats revidera sina prognoser nedåt.
Medan AB Volvo rapporterar en minskning i nettoförsäljningen med 12 procent, visar även huvudkonkurrenten Daimler Trucks tecken på avmattning med en nedgång i orderingången på 5 procent. Detta indikerar att den pågående normaliseringen av marknaden påverkar hela branschen, inte bara enskilda aktörer.
AB Volvo har, enligt bolagets egen rapportering, valt att fokusera på:
Denna strategi har visat sig vara framgångsrik genom att Volvo lyckats behålla en rörelsemarginal på 12 procent trots de utmanande marknadsförhållandena, vilket är en stark prestation i den rådande marknadssituationen.
För att möta de utmaningar som präglat tredje kvartalet 2024 har AB Volvo presenterat flera strategiska initiativ. Ett av de mest betydelsefulla är det nyligen undertecknade bindande avtalet med Daimler Truck om att etablera ett omfattande samriskbolag för utveckling av mjukvarudefinierade fordonsplattformar.
Volvokoncernen fokuserar särskilt på den nordamerikanska marknaden, vilket VD Martin Lundstedt framhävt som en central del i bolagets tillväxtstrategi. Enligt Volvos officiella kommunikation fortsätter bolaget att investera i strategiskt viktiga områden trots den pågående marknadsnormaliseringen.
Trots temporära utmaningar inom elektrifieringen fortsätter Volvo sin långsiktiga transformation mot hållbara transportlösningar. Företagets strategi bygger på två huvudpelare:
Den 14 november 2024 kommer Volvo Group att hålla sin Capital Markets Day, där bolaget planerar att presentera en detaljerad genomgång av sin strategiska riktning. Detta event förväntas enligt bolagets uttalande ge ytterligare insikt i hur företaget planerar att navigera genom dagens utmaningar och positionera sig för framtida tillväxt.