I ett strategiskt viktigt beslut meddelade Volvo den 3 december 2024 att den nya elektriska flaggskeppsmodellen EX90 kommer att säljas parallellt med den etablerade XC90-modellen. Detta markerar en betydande förändring från företagets tidigare kommunicerade planer och speglar en anpassning till dagens marknadsrealiteter.
Beslutet grundar sig i flera viktiga marknadsfaktorer:
Volvos försäljningsdata visar att efterfrågan på elektrifierade modeller, inklusive hybrider och elbilar, ökade med 47,1% under 2024. Samtidigt utgör dessa modeller nu 37,7% av företagets totala försäljning i USA. Detta indikerar ett växande intresse för elektrifierade fordon, men också ett fortsatt behov av hybridalternativ som XC90.
För att stärka sin position på marknaden har Volvo även justerat sin långsiktiga strategi. Istället för en helt elektrisk modelllinje till 2030 siktar företaget nu på att 90% av fordonen ska ha någon form av elektrifiering vid samma tidpunkt. Detta ger kunderna större valfrihet samtidigt som det minskar företagets beroende av en enda teknologi.
Den parallella försäljningen av EX90 och XC90 är en direkt respons på marknadens efterfrågan. Medan EX90 representerar framtidens helt elektriska premium-SUV, fortsätter XC90 att erbjuda en beprövad hybridteknologi som många kunder fortfarande föredrar. Detta beslut ger Volvo möjlighet att betjäna både tidiga användare av ny teknologi och mer traditionella kunder.
För att säkerställa fortsatt konkurrenskraft kommer XC90 att få en uppdatering för modellår 2025.5, med fokus på förbättrade motoralternativ och ny säkerhetsteknik. Detta visar Volvos engagemang för att upprätthålla en stark position i både det elektriska och hybridbaserade SUV-segmentet.
När Volvo nu väljer att sälja EX90 parallellt med XC90 blir skillnaderna mellan modellerna särskilt intressanta. De två SUV-modellerna representerar olika tekniska lösningar men delar Volvos karakteristiska fokus på säkerhet och kvalitet.
EX90 erbjuder två elektriska drivlinealternativ där Twin Motor Plus-versionen levererar 402 hästkrafter och ett vridmoment på 568 Nm. Den kraftfullare Twin Motor Ultra-varianten ger hela 510 hästkrafter och 671 Nm i vridmoment. Detta resulterar i imponerande accelerationstider där Ultra-versionen klarar 0-100 km/h på 4,7 sekunder.
XC90 kommer däremot med flera olika motoralternativ, inklusive den kraftfulla Recharge-hybriden som producerar 455 hästkrafter. Basversionen B5 AWD ger 247 hästkrafter medan mellanalternativet B6 AWD levererar 295 hästkrafter. Enligt officiella prestandadata klarar Recharge-versionen 0-100 km/h på 4,5 sekunder.
EX90:s batteripaket på 111 kWh ger en uppskattad räckvidd på cirka 480 kilometer. Med snabbladdning kan batteriet laddas så att det räcker för ytterligare 180 kilometers körning på bara 10 minuter. XC90 Recharge använder ett mindre 18,8 kWh batteri som ger en elektrisk räckvidd på cirka 60 kilometer innan bensinmotorn tar vid.
Båda modellerna erbjuder generösa utrymmen men med vissa skillnader:
Designmässigt representerar EX90 nästa steg i Volvos formspråk med en slätare front utan traditionellt galler, medan XC90 behåller den mer klassiska Volvo-looken med tydlig frontgrill. Båda modellerna delar dock många av Volvos karakteristiska designelement, som de hammarformade LED-strålkastarna och den distinkta bakljusdesignen.
Den helt eldrivna Volvo EX90 representerar ett teknologiskt språng framåt för märket, särskilt när det kommer till drivlinan. Med två olika motoralternativ erbjuder EX90 imponerande prestanda som matchas av den etablerade XC90-modellen på olika sätt.
EX90 kommer i två effektnivåer där den mest kraftfulla Twin Motor Ultra-versionen levererar hela 510 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 671 Nm. Detta resulterar i en acceleration från 0-100 km/h på endast 4,7 sekunder. Den mindre kraftfulla Twin Motor Plus-versionen erbjuder fortfarande imponerande 402 hästkrafter.
XC90 möter denna prestandanivå med sin toppversion Recharge som producerar 455 hästkrafter genom sin laddhybridsdrivlina. Enligt officiella prestandadata klarar denna version 0-100 km/h på 4,5 sekunder, vilket faktiskt gör den snäppet snabbare än EX90.
EX90:s eldrivlina drivs av ett 111 kWh batteripaket som ger en räckvidd på cirka 480 kilometer på en laddning. Vid snabbladdning kan batteriet laddas så det räcker för ytterligare 180 kilometers körning på bara 10 minuter, vilket gör den praktisk även för längre resor.
XC90 Recharge använder sig av en hybridlösning med en mindre 18,8 kWh batterienhet som ger upp till 60 kilometers räckvidd på ren eldrift innan bensinmotorn tar vid. Detta gör den till ett praktiskt alternativ för den som vill ha möjlighet till både kortare eldrift och obegränsad räckvidd med bensinmotor.
Båda modellerna är utrustade med Volvos senaste säkerhetssystem, men EX90 tar teknologin ett steg längre med en omfattande sensoruppsättning inklusive LiDAR-system på taket. Detta avancerade system ger EX90 förbättrade möjligheter att upptäcka hinder och förutse potentiella farosituationer, vilket befäster Volvos position som ledande inom fordonssäkerhet.
Volvos beslut att sälja EX90 parallellt med XC90 innebär att kunderna får två distinkta val i premiumsegmentet, med olika prispunkter och utrustningsnivåer. Den helt eldrivna EX90 lanseras med ett startpris på 81 290 dollar för basversionen, medan XC90 erbjuder ett mer tillgängligt ingångspris från 58 695 dollar.
EX90 kommer i två huvudsakliga utrustningsnivåer:
XC90 erbjuder flera olika utrustningsnivåer och motoralternativ, där Recharge-versionen med laddhybridteknik utgör toppmodellen. Enligt officiella specifikationer inkluderar standardutrustningen i båda modellerna avancerade säkerhetssystem och premiumljudanläggningar.
EX90 kommer med en omfattande standardutrustning som inkluderar:
Prisskillnaden mellan modellerna återspeglar inte bara drivlinan utan även den teknologiska utvecklingen, där EX90 representerar Volvos mest avancerade modell hittills med den senaste säkerhetstekniken och elektriska drivlinan.
Volvo visar tydligt sina ambitioner för framtiden genom att lansera flera nya elektrifierade SUV-modeller. Utöver EX90 kommer märket att introducera den mindre elektriska SUV:en EX30 under sommaren 2024, båda som 2025 års modeller. Detta är en del av en större strategi där Volvo planerar att lansera tio nya eller uppdaterade modeller.
Volvo utvecklar kontinuerligt sina tekniska plattformar för att möta framtidens krav. Den nya SPA2-plattformen, som används i EX90, kommer att utgöra grunden för flera kommande elbilar. Plattformen är speciellt utformad för att optimera batteriprestanda genom mer energitäta celler och bättre integration med karossen.
Till 2026 planerar Volvo att introducera ytterligare en ny plattform kallad SPA3, som kommer att debutera med den elektriska EX60-modellen. Denna SUV kommer att positionera sig som ett elektriskt alternativ till dagens XC60.
Volvos tidigare mål om en helt elektrisk modelllinje till 2030 har justerats något. Den nya målsättningen är att 90% av fordonen ska ha någon form av elektrifiering vid samma tidpunkt. Detta inkluderar:
XC90 kommer att genomgå en omfattande uppdatering för modellår 2025.5, med fokus på förbättrade motoralternativ och ny säkerhetsteknik. Den uppdaterade versionen kommer att behålla sin position som ett premiumalternativ med hybridteknik, vilket kompletterar den helt elektriska EX90.
Denna strategi med parallella modellserier speglar Volvos ambition att möta olika kundbehov under övergången till elektrifiering, samtidigt som man behåller sin starka position inom premium-SUV-segmentet.